NACV-dag 2026

20e NACV-dag: Leiden, 6 februari 2026

Call for papers

Navigating the shifting field of Communication skills teaching: process-focused teaching, digital literacy & academic confidence

Op 6 februari 2026 vindt de jaarlijkse NACV-bijeenkomst plaats in Leiden. Dit evenement biedt een kans voor ons als docenten, trainers en onderzoekers op het gebied van academische communicatieve vaardigheden om samen te komen en onze ervaringen en inzichten te delen. Dit jaar willen we ons richten op hoe de behoeften van studenten worden beïnvloed door culturele en technologische veranderingen.
Het huidige landschap van digitale massacommunicatie verandert de manier waarop we communiceren, kennis produceren en informatie consumeren. Onze studenten worden steeds meer blootgesteld aan door AI gegenereerde inhoud en algoritmen, zowel in het onderwijs als
daarbuiten. Deze nieuwe manieren om informatie te genereren roepen belangrijke vragen op voor ons als docenten en onderzoekers in academische communicatie: (hoe) moet onze rol als docent zich aanpassen aan deze veranderende dynamiek? Welke kansen biedt de groeiende pedagogische nadruk op het leerproces (in plaats van alleen op het eindproduct) in dit nieuwe landschap? Welke uitdagingen liggen er voor ons? 

 

Call for papers

We verwelkomen inzendingen (zowel in het Nederlands als Engels) voor NACV26 over onderwerpen die verband houden met onder meer deze deelthema’s:
• Procesgericht onderwijs: hoe kunnen communicatiedocenten een leidende rol nemen in het verplaatsen van de focus van onderwijs, leren en beoordelen naar het leerproces?
• Digitale geletterdheid: welke rol is er, naast het onderwijzen van communicatie-output, voor ons om studenten te ondersteunen om kritisch om te gaan met online content?
• Kunnen AI-tools worden ingezet om kritisch denken te bevorderen, en hoe kunnen docenten van communicatieve vaardigheden hiermee omgaan?
• Academisch (zelf)vertrouwen: Hoe kunnen studenten leren om hun stem te laten horen te midden van het rumoer van tegenstrijdige mediaberichtgeving? Hoe leren ze te reflecteren, te bekritiseren, te engageren en hun eigen academische identiteit te ontwikkelen?

Je abstract beschrijft (in maximaal 300 woorden) duidelijk het onderwerp van je onderzoek of project en licht toe wat het doel van je bijdrage is. Geef daarnaast ook aan voor wie deze bijdrage interessant kan zijn en welke van de onderstaande vormen jouw voorkeur heeft:
• lezing (40 min): 25 min presentatie + 15 min vragen of discussie
• workshop (40 min): interactieve sessie, tijdsindeling zelf bepalen
• ronde tafel (40 min): intro van 5 minuten, daarna 35 minuten groep discussie.

Procedure
Stuur je abstract uiterlijk vrijdag 7 november 2025 naar NACVmeeting2026@gmail.com. Eind november hoor je van ons of het abstract is geaccepteerd. Je ontvangt vervolgens in december de officiële uitnodiging voor de NACV-dag 2026 met het programma en informatie over de inschrijving.